Verpleegkundige in de wijk

Het verhaal van Nick (35)

‘Hoe je in de loop van de tijd kunt opklimmen in het bedrijf? Ja, daar ben ik een mooi voorbeeld van. Ik ben bij STMG begonnen als Vakantiehulp. Van daaruit heb ik me in een BBL-opleiding ontwikkeld van verzorgende, naar Wijkziekenverzorgende en later tot Verpleegkundige in de wijk. Het is fijn dat STMG dat mogelijk maakte, want zo kon ik leren en werken tegelijk. En ik kon goed ontdekken dat ik helemaal op mijn plek ben in de thuiszorg.

Vers van school was ik nog best zoekende. Ik wilde altijd in het ziekenhuis werken, maar tijdens een stage sloeg de twijfel toe. Ik ben een mensen-mens, ik houd van langdurige, duurzame relaties met cliënten. Mensen die je vaak voor langere tijd begeleidt en met wie je een band opbouwt. Ik ken de mensen en zij kennen mij. Ik heb écht contact met ze en ze waarderen me om wat ik doe. Daar word ik gelukkig van en die voldoening heb ik in de thuiszorg gevonden.

Als Verpleegkundige in de wijk voer ik alle handelingen uit. Van wassen, aankleden en ogen druppelen tot wondzorg, stomazorg of dialyse. De hele zorg van A tot Z. Die diversiteit is mijn uitdaging. Ik vind het daarnaast heel belangrijk om mezelf continu bij te scholen. Zowel met online trainingen als in fysieke lessen en bijeenkomsten. Intern en extern. Ook daarin faciliteert STMG ruim. Het gaat immers om kwaliteit van zorg. Daar sta ik ook voor, ik wil deskundig zijn in mijn vak. Bovendien verandert er voortdurend van alles, dus bijblijven is echt noodzakelijk. Nieuwe technieken in wondzorg bijvoorbeeld. Of injecteren en het toepassen van de vacuümpomp om maar een paar dingen te noemen. Als collega’s helpen en scholen we elkaar onderling ook. Met klinische lessen bijvoorbeeld van het palliatief team. Of door de casuïstiek van cliënten te bespreken in werkoverleggen. Er is zoveel specialisme in de organisatie dat we elkaar goed op de hoogte houden.

Banner Nick

Continu leren zorgt voor nieuwe inzichten. Het houdt je fris en is een goede basis om met plezier je werk te blijven doen. Sterker nog, ik volg op dit moment in mijn eigen tijd ook een opleiding tot docent Gezondheidszorg en Welzijn. Niet dat ik het werk in de thuiszorg wil opgeven, maar vooral omdat ik het leuk vind om anderen ook kennis en kunde bij te brengen. De hybride docent heeft bovendien de toekomst: een leerkracht die deels in zijn vakgebied werkt en deels voor de klas staat. Zo zie ik mijn toekomst voor me.’

 

Beelden: Ivo Hutten.

Continu leren zorgt voor deskundigheid en plezier in je werk