Personenalarmering

Mevrouw drukt op alarmknop van ketting voor personenalarmering.


Wat kost personenalarmering?

De kosten zijn afhankelijk uw zorgverzekeraar of de gemeente waarin u woont. Om kosten vergoed te krijgen, heeft u vaak een medische indicatie nodig van een arts. Raadpleeg hiervoor uw eigen zorgverzekeraar. STMG heeft een samenwerking met FocusCura. Op het aanmeldformulier van FocusCura kunt u hun tarieven zien*.


*Let op: FocusCura heeft op dit moment niet met alle zorgverzekeraars een contract. Krijgt u van uw verzekeraar personenalarmering vergoed en kiest u voor FocusCura, maar heeft uw verzekeraar geen contract met FocusCura? Dan moet u zelf uw rekeningen declareren en krijgt u wellicht een deel van de kosten niet vergoed. STMG adviseert om samen met uw zorgverzekeraar goed te kijken naar eventuele vergoedingen en de tarieven van verschillende aanbieders van personenalarmering.

 

Met personenalarmering heeft u dag en nacht hulp bij u thuis binnen handbereik. Dat geeft een veilig gevoel. Er zijn in Nederland diverse aanbieders van personenalarmering. STMG verzorgt niet zelf het personenalarmeringssysteem, maar kan wel voor u de professionele achterwacht zijn. Verderop leest u hier meer over.

Hoe werkt personenalarmering?

Bent u aangesloten op de Personenalarmering, dan draagt u een ketting of polsband met een zendertje. Overkomt u iets, dan drukt u op de alarmknop van het zendertje. U krijgt dan direct verbinding met de alarmcentrale. Via de open spreek-luisterverbinding kunt u vertellen wat er met u aan de hand is. De centralist van de meldbank ziet direct uw gegevens en die van uw contactpersonen en andere hulpverleners, zoals uw huisarts. Afhankelijk van de situatie wordt een contactpersoon of andere hulpverlener gewaarschuwd.

Contactpersonen

Als u zich abonneert op het personenalarmeringssysteem is het nodig dat u minimaal drie contactpersonen opgeeft. Dit zijn mensen uit uw eigen omgeving (vaak familieleden of buren) die in geval van nood kunnen worden gewaarschuwd. Zij moeten een sleutel van uw huis hebben en in de regel binnen dertig minuten bij u kunnen zijn.

Als het alarm gaat, zoekt de alarmcentrale eerst contact met de eerste contactpersoon. Is deze niet bereikbaar, dan wordt de tweede contactpersoon gebeld enzovoorts. Vindt u het lastig om drie contactpersonen te vinden? Lees hieronder dan over onze Professionele Achterwacht. 

Professionele Zorgachterwacht

Voor personenalarmering wordt zoals gezegd gevraagd om drie contactpersonen in uw directe omgeving op te geven. Dit kan lastig zijn. Als u in ons werkgebied woont, kan STMG uw contactpersoon zijn middels Professionele Zorgachterwacht. Ook als u aangesloten bent op een ander personenalarmeringssysteem dan FocusCura.

Hoe werkt Professionele Achterwacht?

Het wijkteam van STMG kan worden ingeschakeld als uw contactpersoon. Een voordeel hiervan is dat in een noodsituatie direct een deskundige hulpverlener naar u toekomt. Deze kan snel de situatie inschatten, direct acute hulp of zorg leveren en als het nodig is andere hulpverlening inschakelen zoals uw huisarts of een ambulance.

Wat kost Professionele Achterwacht?

Wanneer u de alarmunit afneemt van FocusCura via STMG, betaalt u - naast de reguliere kosten voor de Personenalarmering - € 5,02* per maand voor professionele zorgachterwacht. Daarnaast wordt de tijd in rekening gebracht waarop een medewerker van STMG bij u komt en hulp verleent, dat is € 21,00 per kwartier. U ontvangt hiervoor een factuur.
* tarief 2020

Bekijk en download hier de overeenkomst voor personenalarmering en professionele zorgachterwacht van Focus Cura

Thuisbegeleider van STMG staat naast haar cliënt en ze kijken naar elkaar.

Andere alarmcentrale dan FocusCura?

U kunt STMG ook via een andere alarmcentrale dan Focus Cura inschakelen als professionele achterwacht. Op de overeenkomst professionele zorgachterwacht vindt u de daarvoor geldende tarieven.

Indien u over een geldige CIZ-indicatie voor zorg van STMG beschikt dan bent u een eigen bijdrage verschuldigd die wordt geïnd door het Centraal Administratiekantoor (CAK).

Hulpmiddelen

Man loopt met rollator als hulpmiddel.

Heeft u tijdelijk een hulpmiddel nodig? Bijvoorbeeld omdat u revalideert of herstelt van een operatie?  Voor hulpmiddelen werkt STMG samen met Medipoint. Denkt u bij hulpmiddelen bijvoorbeeld aan een rolstoel, krukken, hulpmiddel voor het aantrekken van steunkousen, bedverhoger, hoog/laag-bed, douchekruk, toiletverhoger, rollator of glijlakens.

U kunt contact opnemen met Medipoint via telefoonnummer (088) 102 01 00.


Ledenservice

U kunt ook lid worden van onze ledenservice. Als lid van de STMG Ledenservice kunt u gebruik maken van verschillende extra diensten en producten waar u geen indicatie voor (nodig) heeft. Daarnaast kunt u via de ledenservice profiteren van korting!

Denkt u bijvoorbeeld aan huishoudelijke hulp, (korting op) een(zorg)verzekering, klussen rondom huis, hulp bij de administratie en (korting op) hulpmiddelen. 

Meer informatie

Heeft u vragen over…

Wilt u meer weten over indicaties en verwijzingen, aanvraagprocedures, de kosten van onze zorg of over andere zaken? Bekijk dan onze Veelgestelde vragen.

Bekijk de veelgestelde vragen

Direct zorg aanvragen of meer informatie?

Staat het antwoord op uw vraag niet bij de veelgestelde vragen? Wilt u zich direct aanmelden of wilt u meer informatie over Personenalarmering of de Professionele Zorgachterwacht? Neemt u dan contact op door te bellen naar 088 45 60 900 of te mailen naar pas@stmg.nl. We helpen u graag!

Contact
Deel dit artikel: